Jeśli Twój samochód ma alternator, możesz chcieć go sprawdzić, czy wymaga wymiany. Alternator może być uszkodzony z czasem i może powodować problemy z systemem ładowania Twojego samochodu. W niektórych przypadkach, wadliwa dioda w alternatorze może spowodować, że akumulator przestanie działać. Może to prowadzić do wielu problemów. Prostownik może pomóc rozwiązać ten problem.
Prostownik to urządzenie, które pomaga przekształcić prąd zmienny w prąd stały. Często można go znaleźć na tylnej części alternatora. Prostownik składa się z kilku diod, z których każda pełni określoną funkcję.
Jednym z najprostszych sposobów na określenie, czy alternator wymaga wymiany, jest sprawdzenie jego napięcia wyjściowego. Dokonuje się tego poprzez porównanie jego odczytów z wynikami z multimetru. Jeśli wyniki z multimetru są poza normalnym zakresem, oznacza to, że alternator wymaga naprawy.
Aby sprawdzić napięcie wyjściowe, będziesz musiał odłączyć alternator od samochodu. Będziesz musiał również usunąć wszelkie akcesoria, które są zasilane przez alternator. Należą do nich klimatyzacja, wspomaganie kierownicy i inne elementy, które mają pasek napędzany przez alternator. Po usunięciu tych elementów, powinieneś być w stanie dotrzeć do prostownika.
Będziesz musiał odłączyć kabel ujemny. Będziesz musiał to zrobić w dobrze oświetlonym miejscu. Podczas ciągnięcia kabla, powinieneś być w stanie utrzymać przewód w miejscu przez pięć sekund.
Zanim rozpoczniesz demontaż alternatora, będziesz musiał odkręcić śruby mocujące. Będziesz potrzebował klucza nasadowego, aby to zrobić. Pamiętaj, aby zachować ostrożność podczas obchodzenia się ze śrubami i wkrętami.
W alternatorze znajdują się cztery podstawowe połączenia. Są to: przewód ujemny, przewód dodatni akumulatora, wejście wzbudzacza/zapłonu oraz prostownik. Każde z tych połączeń jest ważne i wymagane do prawidłowego ładowania akumulatora. Dla nowoczesnego alternatora, prawdopodobnie znajdziesz, że okablowanie jest proste do usunięcia. Jednak wiele starszych alternatorów może być bardziej skomplikowanych. Niektóre mają solidne płyty, podczas gdy inne mają paski, które muszą być spawane.
Inną opcją jest użycie falownika binarnego do przekształcenia wyjścia alternatora w sygnał cyfrowy, który może być monitorowany. Wyjście przetwornicy binarnej powinno być podłączone do diody LED.
Najlepszą częścią tej procedury jest to, że będziesz mógł przetestować wydajność swojego alternatora i zobaczyć, czy nadal działa poprawnie. Do wykonania tego zadania możesz użyć multimetru cyfrowego. Wiele z tych multimetrów ma dwa przewody do testowania mostka prostownika alternatora.
Teraz, gdy wiesz, jak podłączyć prostownik do samochodu, możesz zacząć dbać o wszelkie problemy, które mogą się pojawić. Ostatecznie będziesz musiał wymienić alternator lub jego prostownik, aby Twój samochód znów działał prawidłowo. Dbanie o alternator zapewni również, że układ elektryczny Twojego samochodu pozostanie w dobrej kondycji.