Istnieją dwa podstawowe sposoby ładowania akumulatora samochodowego lub motocyklowego: transformator step down lub prostownik mostkowy. Obie te metody są bezpieczne i skuteczne. Ale trzeba być świadomym potencjalnych zagrożeń związanych z każdą z tych metod. Musisz mieć dobre uziemienie i dobry regulator napięcia, aby zapewnić bezpieczne działanie systemu.
Transformator step down bierze zmienny prąd elektryczny i przekształca go w stałe napięcie stałe. Pozwala to na odizolowanie akumulatora od linii energetycznej. Alternatywnie, prostownik mostkowy przekształca prąd zmienny na stały i może również ładować akumulator. Ta druga opcja jest bardziej powszechna w akumulatorach samochodowych. Jednak obie mogą być ulepszone, aby zapewnić akumulatorowi ładunek, którego potrzebuje do zasilania pojazdu.
Alternator trójfazowy jest najczęściej stosowanym typem generatora do ładowania akumulatora. Wykorzystuje on trójfazowy mostek diodowy do przekształcania energii zmiennej w polu na stałe wyjście prądu stałego. Poprzez połączenie uzwojeń szeregowo, tylko część uzwojenia wyjściowego jest aktywna, gdy generator jest pod małym obciążeniem. W ten sposób napięcie nie jest skłonne do uszkodzenia lamp akumulatora.
Prostownik mostkowy jest idealnym rozwiązaniem do ładowania akumulatora Twojego samochodu lub motocykla. Trójfazowy mostek prostowniczy może naładować baterię akumulatorów w odpowiednim czasie, zachowując jej żywotność. Aby był skuteczny, musi być zwymiarowany tak, aby wytwarzał rozsądne napięcie stałe i musi mieć wydajny obwód sterujący.
Bardziej nowoczesne podejście obejmuje regulator oparty na MOSFET. Ten typ regulatora jest bardziej wydajny niż stare, oparte na SCR i może wysłać więcej mocy do akumulatora. W przeciwieństwie do tych pierwszych, ten typ regulatora może być skonfigurowany dla wysokiego lub niskiego napięcia. W zależności od rodzaju akumulatora, który posiadasz, może on wymagać regulatora napięcia z kompensacją temperaturową.
Innym podejściem jest podłączenie regulatora dwupinowego. Chociaż są one zazwyczaj spotykane w małych rowerach z tylko reflektorem i lampą tylną, to urządzenie jest podstawowym regulatorem napięcia AC. Zasadniczo jest to regulator, który mierzy napięcie AC między fazą stojana a masą i przekłada je na sygnał DC.
Jeśli jednak zdecydujesz się na użycie dwupinowego regulatora, będziesz mógł mierzyć te same rzeczy, które normalnie są mierzone przez bardziej skomplikowany aparat. Typowo, obwód będzie regulował napięcie AC generatora do 13,5-14 VAC. Podobnie powinien mieć obwód, który wykryje martwe zwarcie i odetnie zasilanie roweru.
Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się na użycie transformatora step down czy mostka do ładowania akumulatora, upewnij się, że podłączyłeś odpowiednie kable do właściwych zacisków. Pamiętaj, aby odpowiednio dokręcić połączenia i oczyścić wszelkie kable lub przewody. Dodatkowo, należy zainstalować bezpiecznik pomiędzy akumulatorem a prostownikiem, aby zapobiec poważnym uszkodzeniom przewodów.
Na koniec pamiętaj, aby regularnie testować swój system ładowania, aby upewnić się, że działa on prawidłowo. Szybki test obciążenia pokaże Ci, czy Twój akumulator ładuje się prawidłowo. Po naciśnięciu hamulca lub mocniejszym wciśnięciu silnika, napięcie ładowania powinno się zmniejszyć.