Przekaźnik 12 V to urządzenie, które przełącza obwody poprzez zasilanie cewki. Mogą one być również wykorzystywane do zasilania akcesoriów. Na przykład, są one powszechnie spotykane w akcesoriach samochodowych. Można ich użyć do przełączania na przykład klaksonu, świateł drogowych lub świateł drogowych. Niektóre przekaźniki są nawet używane do sterowania siłownikiem.
Większość pojazdów jest zasilana napięciem elektrycznym o wartości 12V. Jest to takie samo napięcie, z jakiego korzystają urządzenia gospodarstwa domowego. W pojeździe jest ono normalnie zasilane z akumulatora i masy, ale może być przełączane na źródło dodatnie lub ujemne. Przekaźnik może przełączać się między napięciami, dzięki czemu możliwe jest posiadanie akcesorium o wysokim natężeniu prądu podłączonego do niższego napięcia. Przekaźniki są podobne do przełączników ściennych, ale mogą również przełączać wiele napięć jednocześnie.
Przekaźnik ma zazwyczaj kwadratowy lub okrągły kształt z gniazdem z boku i dwoma lub więcej stykami z drugiej strony. Każdy z tych styków zawiera armaturę na zawiasach, która jest utrzymywana w miejscu przez sprężynę naciągową. Kiedy jest wyłączony, sprężyna ciągnie armaturę w dół i z powrotem do pozycji „w spoczynku”. Gdy armatura znajduje się w tej pozycji, jest przyciągana do bieguna elektromagnesu. Jeśli napięcie na zaciskach cewki zostanie usunięte, pole zapada się i cewka wytwarza niskie napięcie.
Zazwyczaj styki w przekaźniku są podłączone do źródła dodatniego (lub ujemnego). Jeden styk jest zazwyczaj podłączony do strony akumulatora (+) pojazdu, a drugi do zasilania włączanego przez zapłon. Zazwyczaj cewka jest zasilana napięciem dodatnim tylko wtedy, gdy włącznik reflektora jest włączony, a ujemnym, gdy światło jest wyłączone. Cewka przekaźnika może być jednak zasilana przez niskoprądowe sygnały wyjściowe alarmu.
Aby aktywować przekaźnik, należy przełączyć napięcie z -12V na +12V. Jest to zwykle osiągane poprzez aktywację pojedynczego przełącznika, chociaż niektóre przekaźniki mogą przełączać więcej niż jeden obwód w tym samym czasie. W samochodach, większość przekaźników 12 V obsługuje akcesoria, takie jak lewe i prawe światła jazdy.
Inny typ przekaźnika, znany jako przekaźnik przełączający, jest często używany w miejsce przekaźnika make and break. Są one przeznaczone do przełączania między różnymi źródłami zasilania i mogą być używane do tworzenia lub przerywania obwodu. Są one zazwyczaj używane w połączeniu z timerem do programowania czasu, kiedy przełącznik zostanie otwarty lub zamknięty. Programowanie wyłączników czasowych może zawierać do 17 różnych harmonogramów.
Przekaźnik to prosty obwód, który wykorzystuje działanie odchylonej armatury do przełączania obwodów. Jego instalacja nie jest skomplikowana, ale wymaga pewnych umiejętności elektrycznych. Przed rozpoczęciem należy określić napięcie robocze pojazdu, liczbę styków oraz liczbę przewodów potrzebnych do wykonania instalacji.
Podstawowy schemat obwodu wewnętrznego może pomóc zrozumieć, jak działa przekaźnik. Pokazuje on podstawowy obwód, który zawiera diodę i kilka rezystorów. Podczas gdy dioda jest generalnie bardziej skuteczna w pochłanianiu skoków wysokiego napięcia, rezystor o dużej wartości jest lepszy w przepuszczaniu małych prądów niezbędnych do normalnego działania.