Okablowanie przyczepy służy do ułatwienia połączenia między pojazdem a przyczepą. Niektóre pojazdy mają odrębne wymagania dotyczące zasilania, które należy wziąć pod uwagę przed podjęciem decyzji o zastosowaniu niestandardowej wiązki przewodów. Jeśli planujesz podłączyć przyczepę, sprawdź najpierw schemat elektryczny. Dzięki temu upewnisz się, że prawidłowo skonfigurowałeś system. Pomoże to również zidentyfikować prawidłowe połączenia przewodów, które należy wykonać.
Aby prawidłowo podłączyć przyczepę, należy znać kolory poszczególnych przewodów. Różne kolory są związane z różnymi funkcjami. Kolory przewodów i kolejność ich podłączania powinny odpowiadać danej funkcji.
Jednym z najczęściej spotykanych złączy jest złącze 4-drogowe. Posiada ono cztery przewody, które są podłączone do trzech gniazd żeńskich i masy. Istnieją dwa dodatkowe piny, które służą do zasilania pomocniczego. Służą one do ładowania akumulatora rozruchowego oraz do świateł wstecznych. Kolejny przewód jest używany do hamulców elektrycznych. W niektórych przypadkach środkowy pin jest używany do gorącego przewodu 12V.
Innym typem złącza jest 6-drogowe. Ten typ jest częściej stosowany w przyczepach komercyjnych. Oprócz czterech przewodów, istnieją dwa dodatkowe przewody, które są podłączone do światła zapasowego i wstecznego. Wszystkie te systemy okablowania posiadają osłonę, która chroni okablowanie przed elementami. Jednakże, istnieją pewne problemy z tymi systemami okablowania.
Czwartym typem złącza jest 7-pin. Ten typ jest używany z większością pojazdów, ale są pewne różnice. Na przykład, przewód uziemienia jest biały zamiast czerwonego. Dodatkowo 5 pin może być oznaczony jako hamulce lub światła wsteczne. Chociaż to złącze ma taką samą podstawową funkcjonalność, nie jest tak łatwe w obsłudze jak pierwsze cztery. Dlatego przed rozpoczęciem procesu lepiej sięgnąć po instrukcję lub eksperta od okablowania.
Aby podłączyć 4-pin, potrzebujesz miernika lub testera obwodu. Ogólnie rzecz biorąc, przewód o grubości 14 jest odpowiedni do zasilania świateł w przyczepie. Przed próbą podłączenia przyczepy należy dwukrotnie sprawdzić połączenia i postępować zgodnie ze wskazówkami.
Podczas podłączania przyczepy z 4 pinami, należy upewnić się, że podążamy właściwym przewodem do odpowiedniego pinu. Najlepiej zaopatrzyć się w multimetr i schemat elektryczny. Gdy masz już prawidłowe połączenia, możesz bezpiecznie podłączyć przyczepę. Alternatywnie można użyć adaptera lub wtyczki do przyczepy.
Jak widać na schemacie, 4-żyłowa wtyczka przyczepy ma trzy bieguny. Każdy z tych biegunów pełni określoną funkcję. Ważne jest, aby odizolować je od metalu samochodu, aby zapobiec zwarciom. Podobnie, można również chronić wtyki za pomocą osłony. Najważniejsze jest jednak to, aby upewnić się, że podłączasz właściwe piny.
Na koniec należy upewnić się, że wszystkie przewody są prawidłowo uziemione. Jeśli tego nie zrobisz, przyczepa może nie działać prawidłowo. Może to stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa. Należy również sprawdzić, czy hamulce działają prawidłowo. Wiele przyczep jest wyposażonych w hamulce hydrauliczne, które wymagają energii elektrycznej do prawidłowego działania. Upewnij się, że posiadasz odpowiedni sterownik do sterowania tymi hamulcami.