Prostownik służy do przekształcania prądu zmiennego na stały. Jest on częścią układu ładowania pojazdu. Większość dzisiejszych samochodów osobowych i ciężarowych korzysta z systemu elektrycznego o napięciu 12 V DC. Systemy te są zasilane przez akumulator rozruchowy i generator.
Układ ładowania pojazdu posiada regulator, który reguluje napięcie akumulatora. Jest kilka rzeczy, na które należy zwrócić uwagę podczas sprawdzania regulatora. Jeśli odczyty na mierniku przekraczają 17 woltów, możesz mieć problem z regulatorem. W zależności od marki i modelu samochodu, istnieją różne modele regulatorów. Niektóre są przeznaczone do systemu jednofazowego. Oznacza to, że wyjście jest jednocyfrowe, podczas gdy inne są dwucyfrowe.
Jedną z pierwszych rzeczy do sprawdzenia jest podłączenie zespołu prostownika. Zazwyczaj łatwo jest zdjąć ten zespół. Jeśli nie zejdzie łatwo, można użyć pary nożyc bocznych. Gdy jest już wyjęty, możesz podnieść jednostkę w jednym kawałku. Możesz również chcieć podłączyć czarną sondę miernika do strony masy prostownika.
Gdy miernik odczyta wartość bliską zeru, wiesz, że akumulator jest w pełni naładowany. Następną rzeczą do sprawdzenia jest napięcie na wyjściu prostownika. Jeśli jest ono zbyt niskie, prostownik nie działa prawidłowo. W takim przypadku konieczna jest wymiana pakietu szczotek. Aby to zrobić, należy przylutować druty o dużym przekroju, a następnie użyć termokurczy do podtrzymania pakietu szczotek.
Następnie należy podłączyć wyjście prostownika do jednostki sterującej. Jednostka sterująca zawiera mikrokontroler, który wykrywa napięcie prądu stałego z jednostki step-up/down. Następnie przekazuje tę informację do wyświetlacza i urządzenia zdalnego sterowania.
Ogólnie rzecz biorąc, urządzenie zdalnego sterowania będzie składało się z klawisza nastawczego, który umożliwia regulację napięcia wyjściowego urządzenia prostowniczego. Z tego powodu należy koniecznie sprawdzić podłączenie prostownika do urządzenia sterującego.
Obok regulatora, alternator jest najważniejszym elementem układu ładowania. Na szczęście nowoczesne alternatory są stosunkowo proste w demontażu. Jednak jeśli akumulator jest luźny lub wadliwy, regulator może ulec awarii.
Cewka stojana alternatora przekształca prąd zmienny wytwarzany przez silnik samochodu w prąd stały. Ważne jest, aby znać dokładny rozmiar cewki. Niektóre przewody są połączone koniec do końca, a inne mają trzy połączenia.
Kolejnym elementem jest dioda. W niektórych przypadkach dioda może ulec awarii. W przeciwieństwie do uszkodzonego uzwojenia, uszkodzona dioda pozwoli na przepływ prądu w dowolnym kierunku. Może to powodować problemy z czujnikami komputerowymi. Ponieważ dioda może się nagrzewać, jest podatna na szybkie uszkodzenie. Stąd dobrym pomysłem jest sprawdzenie diod przed próbą naprawy regulatora.
Regulatory mogą być drogie. Nowy regulator/prostownik może kosztować dwadzieścia dolarów lub więcej. Ale jest tego wart. Nowy prostownik nie tylko zapobiega awarii akumulatora, ale także chroni Twoje elementy elektryczne.